Investeren in marketing, hoe doe je dat?

  • door
top down shot desk

Mensen zien dagelijks veel advertenties, en worden ook op andere manieren beïnvloed. Dat het werkt staat ook wel vast. Maar hoe zet jij jouw marketing budget om naar effectief adverteren? Uiteraard hangt het af van wat voor business je probeert te promoten. Test ook altijd op kleine schaal of iets wel werkt voordat een groot deel van het budget gedumpt wordt. Hier zullen nog enkele tips en ideeën volgen om jou op weg te helpen!

Hoe weet je of de marketingstrategie werkt?

Of je nou via social media, Google of de lokale krant adverteert, je wilt kunnen weten in hoeverre de advertenties bijdragen aan de cijfers. Als je via het internet adverteert kun je vaak via een applicatie of een periodiek rapport de interacties van gebruikers zien. Hierdoor heb je een goed overzicht van welke advertenties wel en niet goed werken. Als je op een fysiek platform adverteert zoals een krant of een poster, wil je een manier hebben om te kunnen weten of die advertentie heeft gewerkt. Hiervoor kun je bijvoorbeeld een kortingscode of een prijsvraag gebruiken. Er zijn vrij veel mogelijkheden, maar bedenk dus dat je moet kunnen verifiëren of de advertenties werken.

Acties en kortingen

Als je al een redelijk klantenbestand hebt kun je er ook voor kiezen om een gedeelte van het marketingbudget om te zetten naar kortingen. Dit kan werken omdat er al veel mensen op de hoogte van jouw business zijn, en je voornamelijk meer interactie van de bestaande klanten wilt. Aan de hand van bestaande verkoopcijfers kun je een indicatie maken van hoeveel korting er gegeven kan worden. Door het verschil eventueel van het marketingbudget af te halen verandert de verkoopprijs technisch gezien dus niet.

Een extern bureau inhuren

Zeker voor kleinere bedrijven is het vaak beter om een bedrijf in te schakelen die toegewijd zijn aan het bieden van marketingdiensten. Het is een vak apart om efficiënt met resources zoals een budget of een klantenbestand om te gaan. Er is ervaring en kennis voor nodig om de efficiëntie te maximaliseren. Het is voor bedrijven zonder grote marketing divisie meestal voordeliger om professionals in te schakelen. Zij maken dan een programma dat op maat gemaakt is voor jouw business. Dit kan bestaan uit allerlei verschillende methodes van lokale advertenties tot gericht globaal online adverteren. Bovendien kunnen diensten zoals Search Engine Optimization, e-mail marketing en conversie optimalisatie jouw reguliere advertenties ondersteuning bieden. Schroom daarom niet om het marketingbudget gewoon in te zetten voor het betalen van een bureau dat het allemaal voor je regelt.